Scoutstratego

Scoutstratego är ett spel där man med snabbhet, strategi och smygarskills försöker erövra motståndarlagets flagga.

Ålder: 10-12 år Upptäckarscout, 12-15 år Äventyrarscout, 15-19 år Utmanarscout
Upplägg: Lekar, Utomhus
Mål: Aktiv i gruppen, Fysiska utmaningar
Tidsåtgång: 2-3 timmar
Gruppstorlek: 16 eller fler

Genomförande

Introduktion

Scoutstratego är ett spel på stor yta med många deltagare. Lämplig plats att vara på är i skogen, eftersom varje lags flagga behöver kunna gömmas.
Scouterna delas upp i två lag.
Varje spelare har en pinne med rank och titel som identifierar vem deltagaren är i spelet. (Se listan)

 

Antal vuxna deltagare går att variera men helst ska det finnas två vuxna vid varje lags högkvarter samt en spelledare (som kan hålla till någonstans i mitten av planen).

 

Upplägget

Båda lagen får en flagga som det andra laget ska försöka hitta. Lagets flagga kan placeras varsomhelst laget väljer att placera sitt högkvarter. (Man vill inte att det andra laget ska veta var det är.) Flaggan ska gömmas!

 

Lista över pinnarna:

Rankning; Namn; Antal (per lag)

1; Fältmarskalk; 1
2; General; 1
3; Överste; 2
4; Major; 3
5; Kapten; 4
6; Löjtnant; 4
7; Sergeant; 4
8; Minör; 5
9; Spejare/Scout; 8
0; Spion; 1
0; Bomb; 6

 

Spelledaren ger ett startkommando och efter det har scouterna 10 minuter på sig att gömma sitt högkvarter och sin flagga. Flaggan måste stanna i högkvarteret och högkvarteret får inte flyttas under spelet.

 

Därefter får alla lagmedlemmar plocka varsin pinne ur påsen som ledarna har. Pinnen är nu spelarens första personliga identifierare på vilken rank den har i spelet. Låg rank vinner över hög rank, med undantag för följande:

 

- Vilken spelare som helst förutom Fältmarsalken (1) kan ta Spionen.
- Spionen är den enda som kan ta Fältmarsalken
- Bomben kan ta vemsomhelst förutom Minören

 

När spelledaren ger ett nytt kommando är det scouternas signal för att spelet börjar om 2 minuter. Nästa gång spelledaren ropar eller visslar börjar spelet.

 

Hur spelet spelas

Scouterna försöker hitta och ta det andra lagets flagga. Samtidigt försöker man samla så många pinnar som möjligt från motståndarlaget. Det är bra eftersom motståndarlaget får mindre pinnar, och om ingen flagga hittas innan tiden är ute är det det lag med flest pinnar som vinner. Man får pinnar från motståndarlaget enbart på detta sätt: när en spelare från laget kullar en spelare från motståndarlaget. Då inleds en miniduell och båda spelarna visar båda sina pinnar. (Annars är det viktigt att varje spelare håller sin pinne med rank hemlig för motspelarna!)

 

Om spelaren från lag 2 har lägre rank än spelaren från lag 1, vinner spelaren från lag 2 och spelaren från lag 1 måste ge sin pinne till spelaren från lag 2.

 

Spelaren från lag 2 får då ta med pinnen till sitt lags högkvarter, medan spelaren från lag 1 måste gå till sitt högkvarter för att hämta en ny pinne.

 

Tills spelaren från lag 1 har hämtat en ny pinne kan den inte delta i någon miniduell eller leta efter det andra lagets högkvarter.

 

Det kan vara bra att tänka på vilken väg man tar tillbaka till högkvarteret, eftersom spelare från motståndarlaget vill försöka hitta det andra lagets högkvarter.

 

Om två spelare har samma rank, så får båda spelarna fortsätta springa och det händer inget.

 

Om ett lag får slut på pinnar, får deltagarna som inte har några pinnar stanna i högkvarteret. Troligtvis kommer spelet i sådana fall snart vara slut.

 

När spelare hittar det andra lagets högkvarter och flagga ska de ta flaggan till spelledaren så snabbt som möjligt. Om spelaren som tagit flaggan blir kullad med den, och förlorar, måste flaggan och pinnen ges till kullaren. Kullaren går då tillbaka med flaggan till högkvarteret.

 

Om spelaren med flaggan däremot vinner, får den fortsätta springa med flaggan till spelledaren, och kommer den fram har laget vunnit! Spelledaren meddelar då att spelet är över.

Spelet slutar annars om tiden för spelet har tagit slut. Då räknas antalet ihopsamlade pinnar för varje lag, och laget med flest pinnar vinner!

Material

  • 2 flaggor
  • Pinnar (eller lappar, kartongbitar eller liknande) med titel och rankning
  • Eventuellt yttre gränsmarkeringar (t.ex koner, annars går det bra att bestämma område att vara inom utifrån miljön)

  • Hur var det att leka Scoutstratego?
  • Vad var roligt?
  • Hur gick det att samarbeta i gruppen?

Kommentarer

Rapportera fel

Eventuellt en skärmdump på felet.