Matarakimu

Detta är en samarbetsövning från Jamboree17.

Skapad av: Jamboree17
Ålder: 12-15 år Äventyrarscout
Upplägg: Utomhus
Mål: Fantasi och kreativt uttryck, Problemlösning
Tidsåtgång: 30 min - 1 timme
Gruppstorlek: 1-8 pers

Genomförande

På ett område bland stock och sten och kanske någon slanbyggnation, lägg ut lapparna med siffrorna 1-35. På lapparna kan ni skriva aktiviteter som t.ex Gör 10 upphopp, sjung en sång eller bilda en pyramid som måste utföras innan patrullern får slå tärningen igen

Scouternas uppdrag är att med hjälp av en tärning jämnt slå sig upp till 35. Innan start skapar varje patrull ett kort men högljutt lagrop.


Spelet börjar och lag A slår siffra 3. Patrullen letar febrilt, när den som hittar siffran ute i terrängen kallat till sig patrullen med hjälp av lagropet slås tärningen på nytt. Nu slår lag A 2 och adderar då till tidigare siffra (3+2=5) och jakten på 5 sätter igång. Men väl samlade vid 5 läser patrullen “Gör 10 upphopp” eller “bilda en pyramid”, detta ska genomföras innan tärningen slås på nytt. 


Slår man inte jämnt 35, utan till exempel över (ex. 34 + 3) får man springa ett extravarv runt en utmarkerad slana och tillbaka innan man får fortsätta från samma siffra igen (i det här fallet 34). Målet är att hinna till 35 innan 20 minuter har gått.

Material

  • 35 laminerade siffror på A5 papper i olika färger  per patrull.
  • Tärningar
  • En markerad slana som ställs en bit bort som scouterna ska runda om de slår över 35 vid målgång.

Kommentarer

Rapportera fel

Eventuellt en skärmdump på felet.