Fyra hörn: Schysst på nätet

Aktiviteten kommer från Friends aktivitetshäfte "Schysst på nätet"

Ålder: 10-12 år Upptäckarscout, 12-15 år Äventyrarscout, 15-19 år Utmanarscout
Upplägg: Diskussion
Mål: Kritiskt tänkande, Relationer
Tidsåtgång: 15-30 min
Gruppstorlek: 1-8 pers, 8-15 pers

Genomförande

Syfte

Att stärka eleverna att ta ställning i svåra frågor. Scouterna övar sig även i att se olika möjligheter att hantera en svår situation samt att diskutera och ge uttryck för olika åsikter. Att tänka på Uppmuntra scouterna att hitta på egna lösningar i det öppna hörnet. Betona att det är frivilligt att berätta hur man tänkte och varför man valt just detta hörn. Man får byta hörn under övningen om man ändrar sin åsikt. Låt scouterna tänka en liten stund innan de ska välja hörn. Man måste också välja hörn, det går inte att ställa sig mitt emellan två hörn.


1. Att bevittna e-mobbning


Det är fredag kväll. Du är inne på en sajt som alla på skolan brukar hänga på. Du och sju i klassen chattar med varandra om den nya läraren ni fått i veckan. Ni skämtar lite om dennes kläder och gör plus och minuslistor, alltså vad som är bra och dåligt med den här läraren jämfört med den gamla. Det är skön, uppsluppen stämning. Plötsligt kommer Samir in på chatten. Du börjar fråga hur han mår osv. och vad han gör. Han svarar. Du märker att alla andra drar sig ur och slutar svara. Det blir lite pinsamt för du vet att det beror på att Samir kommit in. Han är inte så populär i klassen. Plötsligt kommer ett svar frånHanna: Samir har inte du gått och lagt dig som de andra bebisarna? Fler inlägg med skrattsymboler kommer från de andra. Erik skriver:Dra, fjant-Samir. Annars blockerar jag dig. Vi vill ha kul här…

Vad gör du?
1 Fortsätter chatta med Samir som om ingenting har hänt. Du vill visa
att du inte är som de andra.
2 Loggar ut utan att skriva något mer.
3 Tar en skärmdump på konversationen för att kunna visa som bevis
att Samir blir mobbad.
4 Eget förslag


2. Hur är man schysst på nätet?


Det går en kille i din skola som är ett år äldre. Ni brukar aldrig prata med varandra och hänger aldrig efter skolan. Men du har sett att han hänger på samma sajt som du. Han skickar en vänförfrågan till dig om du vill adda honom som vän. Egentligen har du ingen lust att göra det, ni känner inte varandra och du vill inte säga ja bara för att. Samtidigt känns det taskigt att inte adda honom.

Vad ska du göra?
1 Adda, vad spelar det för roll?
2 Adda inte. Det är olika regler på nätet än i riktiga världen.
3 Adda inte. Alla kan inte vara kompisar med alla.
4 Eget förslag.

3. Offline / online?


Johanna går i klass 7. I hennes klass går 18 elever och alla har snapchat. Dessutom har alla i klassen addat (lagt till) varandra och finns på varandras snapshat utom just Johanna. Hon har vid flera tillfällen försökt lägga till klasskompisar till sin kontaktlista men utan att lyckas. Johanna har också börjat förstå att flera (kanske alla) i klassen aktivt blockerat henne så att hon inte ska kunna se när de är online.

Vad tycker du Johanna ska göra?
1 Prata med en förälder.
2 Prata med någon vuxen på skolan.
3 Strunta i att vara på nätet.
4 Eget förslag.


Fördjupa gärna diskussionen efter steg 2 och 3
med följande frågor:

Är detta en jämförbar situation med om alla i klassen alltid undvek att
prata med Johanna i skolan?
Om inte, vad är det som skiljer situationerna åt?
Måste man vara vän med alla?
Hur mycket är det är OK att välja vilka man umgås med?


4. Att bli utsatt – vad gör man?


Du är inne på en populär sajt där man betygsätter varandras utseende. Du ska kolla vem som ligger på bästa-listan och på sämstalistan. Alla pratar om den här sajten på skolan just nu och det gäller att hänga med och se om man känner någon som ligger i topp. Plötsligt ser du att det ligger en bild på dig på sajten. Det är en bild när du står i bara badkläder och byter om på en strand. Du har inte lagt in den här bilden själv. Du inser att den enda som kan ha gjort detta är din före detta pojk- eller flickvän som var med dig på den här stranden. Många i skolan har redan varit inne och tittat på sidan och gett dig varierande betyg. Vissa har skrivit taskiga kommentarer under bilden. Du får mer och mer panik.


Vad gör du?
1 Stänger av datorn och låtsas som att det regnar.
2 Tar en skärmdump och skriver ut för att ha som bevis när du anmäler
din före detta pojk- eller flickvän.
3 Ger igen, tar en smygbild och sprider den på samma sajt.
4 Eget hörn.

5. Lösenordet


Du har lånat ut ditt lösenord till din kompis Sara för att hon ska söka fakta inför geografiprojektet. Hennes eget konto är spärrat av skolan för en grej hon gjorde i våras. Efter lunchen kommer Fatima, en tjej i din klass, fram till dig ursinnig.
Vad har du gjort, säger Fatima och knuffar till dig. Vaddå säger du, förvånad? Du har ju lagt ut en bild på mig som jag inte ville. Den där bilden var hemlig. – Hur kan du vara så taskig? Fatima stegar iväg. Du inser att det är Sara som gjort det för att driva lite med Fatima. Men det är du som står som avsändare. – Jag ska anmäla dig till polisen, bara så du vet, säger Fatima och går.


Vad ska du göra?
1 Prata med Fatima och berätta hur det är och hoppas att
hon förlåter dig.
2 Berätta för dina föräldrar eller någon på skolan vad som hänt.
3 Lägga ut bilder på Sara som hon får skämmas för.
4 Öppet hörn för egna förslag.

Kommentarer

Rapportera fel

Eventuellt en skärmdump på felet.