Chiffermöte

För att scouten ska få utvecklas i att lösa mer avancerade och omfattande uppgifter i patrullen samt att lära sig hur problem kan angripas systematiskt

Ålder: 10-12 år Upptäckarscout, 12-15 år Äventyrarscout
Upplägg: Hantverk och pyssel
Mål: Problemlösning
Tidsåtgång: 30 min - 1 timme
Gruppstorlek: 1-8 pers, 8-15 pers, 16 eller fler

Genomförande

Patrullen kommer få lösa 4-5 olika logiska problem, förslagsvis chiffer, där lösningarna ihop bilder ett slutchiffer som ger dem lösningen på vart de finner skatten. Exempel: Ge dem alla chiffer, på varsitt papper. För varje löst chiffer får de i utbyte en del av slutchiffret. Gör gärna de inledande chiffrena så att de behöver utföra en uppgift för att visa att de klarat det. Ex. Chiffer 1 lyder : ”sjung ekorrn satt i granen” etc. Använd olika chiffertyper för de olika chiffren. Sök på chiffer på webben så får ni upp olika ställen där man digitalt kan skapa chiffer enkelt. Slutchiffret anger vart en godispåse är gömd exempelvis.

 

Aktiviteten utförs lämpligast patrullvis. Passar både inne och ute. Det går väldigt
bra att köra flera patruller samtidigt.

Material

Utskrivna chiffer, skatt, papper och pennor

Kommentarer

Rapportera fel

Eventuellt en skärmdump på felet.